مقاله ارشد رابطه صورت و معنا در هویت معماری اسلامی ایران

پایانامه کارشناسی معماری طراحی مرکز آموزش و پرورشی و اقامتی کودکان کار(خیابانی)و بی سرپرست و بدسرپرست با رویکرد کاهش آزار اجتماعی (آشیانه مهر)
اسفند ۱۰, ۱۳۹۵
مقاله ارشد معماری ساماندهي مكاني بر اساس معيارهاي تعلق اجتماعي نمونه موردي محله ارمني نشينان
اسفند ۱۰, ۱۳۹۵
نمایش همه

رابطه صورت و معنا در هویت معماری اسلامی ایران

 

 

 

چکیده

تمام ادیان انسانها را به سیر از ظاهر به باطن دعوت کرده اند. آنچه در نزد ایشان اصیل بوده عالم معناست و ازاین رو اعتبار عالم ظاهر به عالم معنا می باشد. این طرز فکر تمامی شئونات زندگی انسانها، خصوصا هنر را در جامعه ی دینی فراگرفته و بنابراین آثار هنری ادیان همواره آدمی را به عالم دیگر رهنمون می کنند. آنجا که خاستگاه هنر دینی فراتر از انسان می شود و هنرمند مجرای انتقال معانی منبعث شده از عالم بالا می گردد و بدین ترتیب هنر اصیل دینی ظهور می نماید. معماري ایرانی- اسلامی به دلیل غناي محتوایی و تجلیات حکمت معنوي و نیز مبانی عرفانی، از قابلیت هاي بالایی در تحلیل معناکاوانه برخوردار است. هنرمند مسلمان ابعاد صوري و شکلی را واسطه اي براي جهش روحی به عالم حقیقت و معنا قرار می دهد. با توجه به این مراتب، هر ظاهري را باطنی و هر مظهري، ظهور معنایی خاص است که با ادراك قلبی عمیق و گذشتن از صور ظاهري می توان به معناي مندرج در آن رهنمون شد. هیچ معنایی در عالم بشر بی صورت ظاهر نمی شود. همه عالم وجود از این جهت که ما با آن ها نسبتی پیدا می کنیم، بواسطه صورت است. بسیاري بر این باورند که معماري اکنون ما گرفتار سردرگمی است و دلایل متعددي نیز براي این وضعیت عنوان شده است. یکی از مهمترین دلایل آن عدم درك درست معماران از معماري ایرانی و انتقال معانی معماري دوران اسلامی می باشد. شیوه هاي انتقال معانی از سوي هنرمند و درك محتوایی معماري ایرانی- اسلامی توسط مخاطب تحت تاثیر شاخصه ها و ماهیت هنر اسلامی قرار دارد و همین نکته معماري ایرانی-اسلامی را از معماري سایر سرزمین ها متمایز می نماید.

در این مقاله ضمن اتخاذ رویکردی تاریخی تفسیری، و مطالعات کتابخانه ای ابتدا به بیان تعاریفی از رابطه بین صورت و معنا در – معماری ایرانی و معماری دوران اسلامی پرداخته و سپس با توجه به این معانی به چگونگی تحقق پذیری هویت اسلامی در آثار معماری ایرانی اسلامی خواهیم پرداخت و به این نتیجه خواهیم رسید که رابطه صورت و معنا (کالبد و محتوا ) ، به شکل – تجلی نسبی معنا در صورت است

 

واژه های كلیدی: معماری دوران اسلامی، معماری ایرانی، صورت، معنا، هویت اسلامی.

 

 

مقدمه

معماری از بارزترین خلاقیتهای انسان است. به عبارتی دیگر معماری مخلوق انسان است. گر چه اذعان داریم که استعداد خلاقیت انسان اولا به اذن خالق ابدی و ازلی عالم هستی بوده و در ثانی در طول خلاقیت آن معمار بزرگ هستی بخش عالم است . لذا معماری نیز همانند هر مخلوق عینی دو وجه دارد:

  1. صورت ، یا قالب یا نمود ظاهری،
  2. معنی یا محتوا یا نمود باطنی .

هر قالب و صورتی نمودار یک کیفیت و حال خاص « : رابطه ی صورت و محتوا از دید بورکهارت بدین گونه است که وجود است. صورت و معنی با یکدیگر تناسب و شباهت کامل دارند. یک رویت باطنی بالضروره به وساطت یک زبان صوری بیان می شود. اگر این زبان وجود نداشته باشد و هنر به اصطلاح دینی صورت و قالب خود را از یک هنر غیر دینی به عاریت گیرد، آن وقت دیگر بینشی معنوی از چیزها وجود ندارد هنرمند مسلمان ابعاد صوری و شکلی را واسطه ای برای جهش روحی به عالم حقیقت و معنا قرارمی دهد. با توجه به این مراتب، هر ظاهری را باطنی و هر مظهری، ظهور معنایی خاص است که با ادراک قلبی عمیق و گذشتن از صور ظاهری می توان به معنای مندرج در آن رهنمون شد. هیچ معنایی در عالم بشر بی صورت ظاهر نمی شود………………………………. ادامه مطالب بعد از خرید.

 

 

توجه مهم (قبل از هر اقدامی حتما بخوانید) :

** پس از خرید لینک دانلود فایل word پایانامه برای شما نمایان می شود.

** اقلیم پایانامه ها گاها مشابه کار شما نیست لذا پس از خرید لینک دانلود اقلیم رایگان شهر شما نمایش داده می شود

** در صورتی که اطلاعات،تصاویر بیشتری در رابطه با ان می خواهید ،با شماره تلفن ۰۹۳۰۸۶۰۷۷۸۱  تماس حاصل فرمایید یا درتلگرام بنده پیغام بگذارید : telegram.me/Saman_Mzde

** در صورتی که موضوع پایانامه شما رویکرد دارد می توانید با شماره تلفن ۰۹۳۰۸۶۰۷۷۸۱  تماس حاصل فرمایید یا درتلگرام بنده پیغام بگذارید تا رویکرد کارتونو اضافه کنیم : telegram.me/Saman_Mzde

دانلود فایل word از طریق درگاه بانکی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

تستت متن منو